< Szíj Rezső • Tárlatról tárlatra

 

 


Makovecz Benjamin grafikusművész tárlata vigasztaló látvány volt az Építőművészek Szövetségében. Egzisztencialista és szürrealista művész, de nem a közönséget a művészettől elriasztók kasztjából. Évmilliók kipusztult élőlényeinek látványán edzett értelemmel és szívvel ábrázolja az élőlények szüntelenvaló halálát, a magát körforgásszerűen pusztító és megújító értelmetlen létét, benne a Természetet. Keze közül a maradandóság érzetét méltán keltő műalkotások kerülnek ki. Rajzai remekművek. Évmilliókat átaludt csontmaradványok, koponyák, kéz és lábujjak, aztán növényi elemek, giz-gaz, virág, bogyó, gyümölcs szolgáltatják a motívumokat. Pontos szerkesztés, kimeríthetetlen vonalgazdagság, aprólékosság és nagyvonalúság jellemzi ezt a művészetet. Állati csontok, alakzatok, növények, virágok összeolvasztva, egybeszerkesztve és hitelesen, értelmesen, arisztokratikusan jelennek meg gazdag tárgyi és művészi tartalmú képein. Rajzai olyan tudásról és emberi felelősségérzetről tanúskodnak, amelyet a legmagasabb esztétikai igény ma újra megkövetel a művésztől. S mindezt a világűrt átkutató kamerák, górcsövek, mikroszkópok és számítógépek korában. Amit Makovecz Benjamin művel, az valóban nem múló divattermék, hanem maradandó értékű, korszerű művészet.